Beredskapsveckan 2024 - Vi sätter igång

Välkommen till Beredskapsveckan 2024 med temat Vi sätter igång.

Gräv där du står! Föreläsning med Patrick Sellman

Tisdag 24 September klockan 18.00-21.00.

Hur kan vi stärka vår hemberedskap och därmed öka hela samhällets motståndskraft mot svårigheter?

I sin föreläsning tar Patrick Sellman med oss bortom krisberedskap i teorin. Patrick Sellman delar med sig av historiska perspektiv och konkreta råd för att vi ska kunna bli bättre på hemberedskap och ha en större kontroll, trygghet och självständighet under en kris. Genom förberedelserna bidrar vi även till en stärkt hembygd samt samhällets totala beredskap och förmåga att hantera kriser och katastrofer.

Om Patrick Sellman: Har arbetat som yrkesofficer och är idag folkbildare, småbrukare och biodlare. Patrick har även en podcast “I väntan på katastrofen” där han och Kalle Zackari Wahlström pratar om vad varje hushåll bör göra för att vara förberedd på en kris.

Föreläsningen sänds live digitalt.

Lokal: Sessionssalen i Kommunhuset, Storgatan 17.

Fri entré och vi bjuder på fika

Vi gräver där vi står

26 – 28 september 2024  klockan 10.00-15.00 fortsätter Beredskapsveckan på Storgatan 37 i lokalen mitt emot Systembolaget. Dessa dagar träffar du lokala företrädare för Överkalix Civilförsvarsförund och får  information om hur du förbereder dig för orostider.

Fredag 27 September träffar du Civilförsvarsförbundets instruktör Erik Gustafsson.

På plats finns också Matilda Rova från Energikontor Norr om energiberedskap.

Hemberedskap innebär att hushållet har kapacitet att täcka sitt behov av vatten, mat och värme under minst en vecka vid samhällsstörningar. Energiberedskap är en viktig del av hemberedskapen eftersom vår vardag i hög grad är beroende av kontinuerlig energitillförsel.

Vill du veta mer om hur du kan förbättra ditt hems energiberedskap? Kontakta Energi- och klimatrådgivningen för mer information och tips som hjälper dig förbereda dig.

Energi- och klimatrådgivningen i Överkalix kommun

Matilda Rova, tel: 070-100 08 82 eller besök

www.energiochklimatradgivningen.se/hushall/energiberedskap

Vi bjuder på fika.

Om Beredskapsveckan

Beredskapsveckan är en temavecka och kommunikationsinsats vecka 39 varje år. Veckan leds av MSB - Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, och genomförs av många aktörer samtidigt i syfte att stärka motståndskraften hos invånarna. Temat för 2024 är ”Sätt i gång!”.

På MSB:s egen webbsida kan du läsa mer om hur du förbereder dig för kris: Krisberedskap för hushåll

bilden visar en man med grått skägg och rödrutig skjorta